Altın Nakışı

ÇİNTEMANİ GEMİ

Osmanlı gemisi _ Ottoman ship





İçimden geçen gemiler..
Bu gemi sonuncu olmayacak
Hissediyorum...
Bir sonraki gemi uçuk mavi bir buluta...
Ilık bir yaz rüzgarına...


Bu gemide daha önce hiç denemediğim bir teknik kullandım. 
 ''OR NUE - CİRCULAR''

Daha önce pek çok örneklerini görmüştüm. Genelde dairesel desenlerde kullanılıyor. 
Altın iplik ya da metal iplik tutturma tekniği ile dairesel hareketlerle desenin içerisine döşeniyor.
Ancak desenin gerektirdiğince tutturma iplikleri  azalıp, çoğalarak renkli figürler oluşturuyor.
Benim desende mavi yaprakları oluştururken tutturma ipliklerini azaltıp, çoğaltarak uçuş uçuş yapraklar yapmaya çalıştım. 

Anlaşılması için A-Z GOLDWORK kitabından biraz alıntı yapacağım..


A-Z GOLDWORK  WİTH SİLK EMBROİDERY


A-Z GOLDWORK  WİTH SİLK EMBROİDERY

Bu teknikle yapılan çalışmalar müthiş duruyor.
Genelde klise ve sinagoglarda kullanılan örtü, mobilya giysisi ve din görevlilerinin giysilerinde kullanılmış bir teknik. Osmanlı el sanatlarında örnekleri var mı bilmiyorum. Sanki bir şeyler görmüştüm diye hatırlıyorum.. Ne yazık ki gerek internet ortamında gerekse de müze ve kütüphanelerde bu konuya ilişkin görsel hazinelerimiz yok. Bir iki tane kitap var onlar da o denli pahalı ki, satın almak mümkün değil.  

Sahaflarda bile eski nakış kitapları aradığınızda size  içerisinde dantel ve tığ işlerinin yer aldığı, 70'li, 80'li  yılların dergi fasiküllerinin dışında hiç bir şey sunamıyorlar.. Bunca yüzyılların Anadolu kültürünün bir tek nakış kitabı olmaz mı sahaflarda... Yok yani, hiç bir birikimimiz yok....Aslında nelerimiz varmış ve hala var... Ama biz bunları ansiklopedik bilgiler haline getiremiyor, internet ortamında yaygınlaştıramıyoruz. 




Benim desen biraz iddiasız ve naçizane oldu.. Bir sonraki işlemede en iyisini yapacağıma kendime söz veriyorum. 

Geminin alt teknesine önce boydan boya 3 adet yeşil metal tırtılı, tutturma tekniği ile döşedim.
Bir alta, bir üste şeklinde önceden kesilmiş hazırlanmış altın metal tırtılları dikerek yerleştirdim. Bu kez tutturma tekniği kullanmadım. Boncuk iğneleri tırtılların içerisinden geçiyor, altın iplik kullanarak dikebilirsiniz.

Madeira'nın kalın mavi ipliğiyle üst bölmeyi sarma tekniği ile doldurdum. Kenarlara kalın altın metal tırtılı kontür gibi döşedim. 

Ejderhayı mavi ipek iplikle uzun kısa atmalar şeklinde işledim.
Kırmızı boncuk bir göz  ve ağzından ateş çıkıyormuş gibi altınlar ve kırmızı ipek iplikler..

Direklere gelince. Biraz komik oldu ama üzerlerine altın kurtçukları döşemeden önce yeterli boyutu kazandırmak ve yükselti vermek için lolipop çubuğu yerleştirdim. Bu lolipop çubuklarını tutturduktan sonra kesilip, hazırlanmış olan boncuk iğnesi ile tek tek çubukların üzerinden diktim.

Yelkenlilerin iplerini de direklerin kenarından ince altın metal kullanarak tutturma tekniği ile yerleştirdim. 





Bayraklar kırmızı çamaşır ipeği.. Direklerin tepesine de kum boncuklarla yaptığım küçük topuzları diktim. 





Yelkenleri rüzgarla şişmiş gibi olsun diye dairesel işledim. Şimdi bu yuvarlakşlar  nedir diyen olursa?
Açıklaması  ''ÇİNTEMANİ''

Çintemani İznik çinilerinde çok ünlü bir desenin adı.. İçiçe geçmiş yuvarlak vardır. Herkes bilir ve görmüştür. İznik çinilerine tutkumdan çintemaniyi andırsın istemiştim.


çintemani - iznik çini


Çintemanileri fransız düğümü ile doldurdum 3 farklı tonda mavi ve turkuaz ile...
Kenarlarına önce turkuaz yeşil tırtılla sonra  kalın metal tırtılla kontür geçtim.








VE MUTLU SON....













Popüler yayınlar