2015/02/05

Suzeni Nakış






SUZENİ


Büyüleyici suzeni nakışı



(resim sanal ortamdan alıntıdır.)

Kökeni  orta Asya'ya dayanan bir nakış türü.. desenin içi tamamen zincirle dolduruluyor. 
Şu anda bildiğim kadarıyla en iyi örnekleri Türki Cumhuriyetlerde. 
İlk anavatanının İran (Pers İmparatorluğu zamanından) olduğu 18 ve 19. yüzyıldan bu yana bilindiği söyleniyor. 
Bizim Anadolu'da da müthiş suzeni çalışmaları var. 
Günümüzde suzeni işleyen dikiş makinaları var. İş çabucak bitiyor. Ama asıl güzel ve özel olan elde yapılan işlemeler, aynı yukarıdaki gibi..

Bu şirin teyzeleri görünce paylaşmak istedim. Ayrıca işledikleri yatak örtüsü müthişşşş..
Desenler de öyle çok asyalı desenler ki... Renkler cıvıl cıvıl..
Ben bu renk armonisini biraz da Kızılderili desenlerine ve renklerine de benzetiyorum. Derler ki, kızılderililerin ilk vatanı Orta Asya'dır ve sonraları Bering Boğazından Amerika kıtasına göçmüşler. Ne derece doğru bilmiyorum ama kullandıkları renk ve desenler çok benzer... 

Suzeni dingin ve monoton bir nakış tekniği.. İşleme yaparken, kendinizi çekirdek yer gibi hissediyorsunuz. Zincirleri sıraladıkça, daha da fazla yapmak istiyorsunuz. 

Yukarıdaki resme rastladığımda çok hafif bir hüzünle birlikte çocukluk yıllarımı hatırladım.
Bu teyzeler kaybettiğim büyük büyük anneannemi hatırlattılar. Pırıl pırıl, tertemiz yatak odası, sevimli ve nostaljik duvar kağıtları, yatağın üzerindeki mükemmel yatak örtüsü.. huzurlu bir sohbetin içindeymiş gibi duruşları, sanki çay demleniyormuşcasına birazdan geçip, ev gözlemesi yiyip, derin bir torun torba sohbeti başlayacakmış gibi.. 

Huzur var bu resimde, huzur. Suzeni de o yüzden huzuru temsil eden bir nakış tekniği. Sıcak, samimi ve eski bir nakış....Çünkü çok eski ve çok çocukluğumuz, çok büyükanne... 

Dayanamayıp ben de suzeni yaptım. bir minik sehpa örtüsü...



Yapraklar suzeni, laleler ise Türk işi..







back to top