İĞNE OYALARI


BÜYÜLÜ  İĞNE OYALARI 
(needle lace; magic on stumpwork)




sanal ortamdan alıntıdır. Samples of turkish needle lace..

Zürefa, adalya, kütüle, arpa çiçeği, balcan çiçeği, berber aynası, bademli, ekin kellesi...
Ve daha pek çoğu...
Hepsi iğne oyası modellerinin adı....
İsimleri bile güzel.. Anadolu'dan kopup gelmiş... Hepsinin de kendine has renkleri var, kimi pembe, kimi sarı, kimi beyaz ağırlıklı çiçek modelleri.


Anadolu'nun birçok kasaba ve köyünde  insanlar sustuğu zaman  renkler, motifler, çevreler ve oyalar konuşurmuş..


Eski geleneklere göre, koca evine geldiği zaman gelin keyfince konuşamaz, tüm mesajlarını elbise kenarlarına, yazmalara dikilen oyalarla verirmiş.


Nikah töreninden bir gün sonra okutulan mevlit töreninde sadece kayınvalideye örtülen ''Çakır Dikeni'' adlı oya, kayınvalideye bana ''diken gibi batma'' mesajı vermekmiş..


Türk kadının ince zekası, zevk ve yaratıcılığını yansıtan iğne oyaları serbest stil nakışta ve 3 boyutlu nakışta da çok keyifli detaylar oluşturuyor. Bir minik dokunuşla bambaşka bir güzellik katıyor.


Bazı geleneksel iğne oyalarımız ve benim en sevdiğim modeller.




örnek kumaşı- alıntıdır- samples of turkish needle lace


Biz Türkiye'de iğne oyalarını ağrılıklı olarak başörtüsü, yazmalarda gördük. Şimdilerde biraz biraz takılarda kullanıldığını ve çok da yakıştığını görüyorum.

Hatta Londra Camden Town da merkezde çok bilinen bir hafta sonu pazarında, hayretler içinde kaldım bir kez. İnanılmaz büyük ve görkemli bir tezgah tamamen iğne oyalarının da kullanıldığı takılarla doluydu. Tezgah Kıbrıslı bir karı kocaya aitti. Çok sevildiğini ve iyi satıldıklarını söylemişlerdi. Tüm ürünler Türkiye'den geliyor ve satılıyormuş. 

Benim konu başka ama. Ben beni büyüleyen konuyu anlatmak istiyorum. Bu zarif oyalar 3 boyutlu nakışta nasıl kullanılıyor...





alıntıdır

alıntıdır




Ben de ara ara iğne oyalarını nakış projelerimde kullanıyorum.

3 yıl önce işlediğim bir panoda Sevgili Esra Memi'nin yaptığı iğne oyalarını saksının içine kondurmuştum.  Punch saksıda güzel durmuşlardı.








Boyutlu nakışın en iyi enstrümanlarından biri  iğne oyaları.. Eğer boyutlu nakış projesi çalışıyorsanız. Bilin ki,  narin bir yan flüt gibidir, iğne oyası çiçekler..
narin ve hüzünlü bir ses gibidirler o projenin içinde.. Koton ipliklerin, yün ipliklerin tüm kabalıklarına karşın zarif ve büyülü bir dokunuş gibidirler. Dokunsan kırılacak gibidirler.
Projenin en güzelidir oyalar..


Ben özellikle 3 boyutlu nakışda nasıl örnekler oluşmuş. Bu kısmıyla ilgiliyim aslında. Özellikle de boncuk ve dolgu keçelere nasıl giysi oluşturduklarıyla ilgiliyim.

Bunun örneklerini vereceğim.

Denemelerimin resimleri aşağıda;

Bu kadar basit bir teknik için birazcık uğraştım. İpliklerin karakterine göre dokusu nasıl olacak diye farklı iplikleri kullanarak  örnek tablosu oluşturdum.
o yapraklar... zor oldular. biraz zor oldu.. tel ile çevreleyip de halı dokur gibi bir tempo tutturuyorsun.

Aşağıdaki denemeleri telsiz,  bir kumaş parçası üzerinde yaptım.
Önce düz makine dikişi yapın. Kareli etamin kumaşı gibi bir kumaş hizanızı tuturmada yardımcı olacaktır.  Nakış yünleri çok güzel bir doku oluşturuyor. Özellikle ebruli ise.

Floş iplik de şık işlemeler için ideal.  Altın teller ise başarılı olmadı. Aslında en büyük arzum, çalıştığım gemilere  altın iplikle, iğne oyası ile işlenmiş büyük yelkenliler yapmaktı. Ama istediğim dokuyu yakalayamadım.




örnekler

Sonrasında ise bir boncuk kaplaması yapmaya çalıştım.





Bu teknikle, portakallar, limonlar, domatesler, fındıklar ve cevizler işlemek mümkün.
3 boyutlu nakışta ise ilk akla gelenler meyveler ve kuruyemişler işlemek. Öyleyse iğne oyası yapmak şart oldu.










Ve son olarak yaprak çalıştım.
Yaprak şeklini kumaşa çizip, çizgilerin üzerinden tel geçirdim. Teli önce kumaşı tutturup, en alttan, en uca iğne oyası tekniği ile işlemeye başladım.

İşleme bittikten sonra tutturma ipliklerini kesip, telli yaprağı kumaştan ayırdım.
Bu çalışmanın videosunu yakın bir tarihte yayınlayacağım..

Telli çalışma için şimdilik aşağıdaki videoyu seyrederek fikir sahibi olabilirsiniz.

Bu videolar ingilizce ama  görüntüler mükemmel..


https://www.youtube.com/watch?v=otCJ6-5Kf8c

https://www.youtube.com/watch?v=bBjNPLrP2Nw












Şimdi bu örnekleri çalışmanın faydaları nedir?
Bu konuda gelişmiş ve de mükemmel örnekler nelerdir?
Biraz da bu denemelerin ne gibi sonuçlara yol açabileceğini görelim.
Bakın ne mükemmel işlemeler çıkmış ortaya..




Sachiko Morimoto

minicik bir kırmızı biberin iğne oyası tekniğiyle işlenmiş hali...  neşeli ve keyifli bir nakış olmuş



Sachiko Morimoto


Telle tutturulmuş bir yaprak işlemesi...

Gerçekten çok başarılı ve estetik işlemeler bunlar.. Gerçek formlara çok yakın ve titiz çalışılmışlar.
Tertemiz işlemeler..






Kay Dennis


Bu mantarlar hem şirin, hem güzel hem de mükemmel formlarda. Her biri de farklı iğne oyası tekniğiyle işlenmiş.

Bu tekniklerin hepsinde, dikkat edildiğinde göreceksiniz ki, nakış yünleri kullanılmış. Biz ülkemizde yapılan iğne oyalarında daha çok floş ya da ipek  iplik türünde iğne oyası ipliği kullanıldığını gördük. Dolayısıyla, ben en azından kendi adıma baktığımda bu işlemeleri çok uzun süre iğne oyası gibi değerlendiremedim.  Çok sonraları anladım, nakış yünleri kullanıldığını. Ama 3 boyutlu nakışa da çok yakıştıklarını gördüm. Hatta ben kimi zaman kalın yünleri de kullandım. Gayet başarılı oldu.. 




Aşağıdaki örnek ise mükemmel çalışmalardan biri.
Bu işlemeyi gerçekten çok beğeniyorum.
Tüm armutlar tek tek iğne oyası işlenmiş. Armut formunda boncuklar kullanılmış.Detaydaki mükemmelik her zaman çok önemli Armutlar için ebruli formda nakış yünü seçilmiş. Aslında az da olsa koton iplik kullanılma olasılığı da var. Resimden çok anlayamıyorum. 

Yapraklar 3 boyutlu yaprak olarak işlenmiş ve tüm dal ve ağaç gövdesi de  gene iğne oyası ile kaplanarak giydirilmiş..


Amacına yüzde yüz ulaşmış bir proje olmuş.
Muhtemelen gövde kök ve dalların altlarına keçe ile dolgu yapılmış..

Çok gerçek ve çok doğadan... Renkler uyumlu, herşey sade ve zevkli...



blog-pear-tree.jpg:
www.windflowerembroidery.com



İğne oyasının neler yapabildiğini öğrendiğimde çok mutlu olmuştum. Çünkü çok zarif bir nakış tekniği idi. Tek sorun çok el oyalayıcı ve zaman alan bir teknik olması. Güçlü parmaklara ve bol sabra ihtiyacınız olacak...




&&&


Yorumlar

Popüler yayınlar