Altın Nakışı


ALTIN NAKIŞI  - GOLDWORK

MAVİ GEMİ      - BLUE SHIP




Sen geçerken sahilden sessizce
Gemiler kalkar yüreğimden gizlice
Deniz rüzgara karışmış güneşte
Martılar uçardı o yeşil gözlerde
Sıcak kumlu o evlerde
Dalga sesleri vardı gülüşlerde.


(Orhan Atasoy'un bu şarkısını kıskanır, hiç kimse bilsin istemezdim. Öyle güzeldi ki herkes bilmemeliydi. Ama Teoman bir daha söyleyip bilinirliğini arttırınca sinir olmuştum.:))

Altın nakışı sevdası başlayınca, altının en yakıştığı temanın osmanlı gemileri ve çini desenleri olduğunu düşündüm. 

Çok üzücü ama, bu desenleri altına yakıştırıp,  hemen bir altın nakışı kitabı yazan da ne yazık ki bir Türk değil, bir İngiliz..Ayrıca Osmanlı dönemi nakışına ilişkin tüm kitaplar yabancılar tarafından yazılmışlar. Bizde doğru düzgün bir tane bile nakış kitabı yok.. Sahaflarda da eski bile olsa bir tane nakış kitabı bulamazsınız.. Bu konuda bilgisi olan lütfen beni de bilgilendirsin. 

Aslında bu projedeki desen çok fazla görülmemiş bir çini deseniydi.. Çini desenlerinde gemi çok işlenen bir tema.. Ancak genelde yelkenleri daha sınırlı sayıda yapıyorlar Bu desen bana yelkenleri çok olduğu için cazip geldi.. 

Fotoğraf kalitesi çok iyi olmamakla birlikte fikri verecektir diye düşünüyorum. 

Bu gemi modeli çok ilgi gördüğü ve nasıl yapıldığı çok sorulduğu için biraz detaylı anlatacağım.


Projede neler var;

malzemeler;
ipek kumaş, krem ya da ekru..
Sadi thread- altın tırtıllar. ince ve kalın
madeira- altın iplikler
altın rengi kum boncuklar
geniş delikli tahta boncuk
mavi rengi çamaşır ipeği
kırmızı renk çamaşır ipeği
altın rengi kid 
(bu malzeme türkçede neye karşılık geliyor, bilmiyorum. suni deri gibi bir malzeme, bazen koltuk döşemesinde de kullanılıyor.. Ben bunu satın almadım tesadüfen bazı nakışsever dostlarımdan arta kalanları aldım. Sanırım Sultanhamam ya da Eminönü'nde bulunabilir ya da bazı döşemecilerde arta kalanların arasından araştırabilirsiniz. Altın renkli olmalı)


Öncelikle deseni kumaşa istediğiniz boyutta aktarın.. Sarı karbon kağıdı kullanırsanız kumaş da işlemeler de temiz kalır. Siyah karbon çoğunlukla nakış ipliklerinin daha işleme sırasında kirlenmesine sebep oluyor.,

Aslında altın nakışında, aynı porselen süslemesinde olduğu gibi çizgileri belirlemede kömür tozu kullanılıyor. Ben bu yöntemi çok eski tarihlerde porselen de denemiş ama çok pislik yarattığı için sevmemiştim. 

Yöntem şöyle; Deseni aydınger ya da milaj kağıda, yağlı kağıt bile olabilir, çizelim. Çizgilerin üzerinden toplu iğne çizgileri takip ederek delikler açalım. tüm çizgiler delinmiş olacak. Bu delikli desen patronunu kumaşın üzerine yerleştirelim.  Müthiş ince kömür tozu bulalım ve deliklerin arasından kumaşa geçecek şekilde kağıdın üzerine yayalım. deliklerden dökülen tozlar desenin kumaşa aktarılmasını sağlayacak.İşleme de, bu oluşan toz çizgilerin üzerinden yapılacak.  Ama bu yöntemi hiç sevemedim.. Ben karbon kağıdı kullanırken bile yeni karbon olmamasına dikkat ediyorum. Olabildiğince eski olsun istiyorum. Çünkü yeni karbon kağıtları toz bırakıyor ve kumaşı kirletiyor.. 





Resimlerin kalitesinden dolayı çizgiler ve detaylar iyi görünmüyor. 
Yelkenlerin yerini keçe ile dolgu yaptım.
Keçeyi aynı yelkenlerin şeklinde kestim. Bir milim daha içerden kesip, altın tırtıllara pay bıraktım.
Keçeleme bitince mavi ipek iplikle üstüne tamamen sardım.
Yükselti verilmiş ve boyut kazandırılmış oldu.
Tamama bitince yelkenlerin kontürlerini altın tırtıllarla geçtim.. 

Geminin küpeştelerini kafes şeklinde yapmayı planlamıştım.
Öncelikle ince altınları kafes şeklinde yerleştirdim. Kalan boşlukları bir mavi, bir kırmızı çamaşır ipeğiyle sarma tekniği doldurdum.




Küpeştenin altındaki bölümü tamamen keçe ile kapatıp, boyut kazandırmaya çalıştım.
Bu bölüm daha sonra altın rengi kid ile kaplandı.. Kid bulmak mümkün olmazsa sert dokulu altın renkli bir kumaş hatta belki altın renkli güderi veya suni deri de olabilir. 

Teknenin gövdesini altın tırtılla dalgalara kadar tutturma tekniğiyle doldurdum. aralara farklı dokuda altın tırtıl atarak tahta görüntüsü yakalamaya çalıştım.

Dalgaları da altın tırtılla yaptım.
Dalgaların sırasını çamaşır ipeği ile doldurdum ve uçlarını kesip, fırçalayarak dalga efekti yaratmaya çalıştım..




Bulutları önce ince altın tırtılla belirledim. İç kısmına altın renkli kum boncuklar yerleştirdim.
Bayrağı kırmızı çamaşır ipeği ile sarma yaptım.

Direkler için kalın altın tırtılları ölçülü olarak kesip, içlerinden iplik geçirip diktim. 
Altın tırtılların içinden geçebilecek tek iğne, boncuk iğnesidir. Altın nakışı yapacak olanların mutlaka bol miktarda boncuk iğnesi bulundurması gerekli...


Diğer gemiler de pek yakında burada....


Yorumlar

Popüler yayınlar